MURÁNSKA PLANINA

• Oblasť : Muránska planina
  • Typ :   ľahšia trasa , vhodná aj  pre rodiny s deťmi
  • Náročnosť:  nenáročná
  • Dĺžka trasy: ↑↓ 3:00 h (8,2 km)
  • Trasa:  Muráň - Chata pod Muránsky hradom - Hrad Muráň a späť rovnako
  • Stúpanie:    575 m
  • Klesanie:     575 m
  • Uvedený čas je orientačný , tvoj výstup môže trvať kratšie alebo aj dlhšie kvôli aktuálnym podmienkam .

Erik Kružliak , Lucka Votavová (autor Fotodokumentácie )

Jeseň na Muránskej planine patrí medzi najkrajšie obdobie v tejto časti Slovenska . Tak prečo si trasu na Muránsky hrad trocha neokoreniť 😁

Tak sme sa vybrali na východ slnka . Mapy udávajú dĺžku trasy na hrad 1.40 hod , no v dedine tabuľka udáva 1 hod . Tak vyber si 😂 Tak trocha dúfame , že za tú hodinu naozaj vyjdeme na hrad , inak nestihneme východ .

Čo myslíš stihli sme to ?

Trasa začína z dediny Muráň po 🟥 značke , je tu malé parkovisko ( platené ) . Nasadíme si čelovky a ideme na to .

Keďže začíname skoro ráno za tmi nestretávame nikoho .Našťastie ani štvornohých kamošov . Na začiatku je trasa trocha strmšia, no dá sa to v pohode zvládnúť . Nachádza tu aj sa tu náučný chodník . Tabuľky obzeráme až cestou dole . Trasa chodníka na dvoch miestach križuje lesnú cestu.

Pomaly sa už nachádzame pri Chate pod Muránsky hradom , keď zrazu v tej tme šramot konárov . Hneď sme sa začali rozprávať hlasnejšie . No boli to len jelene alebo srnky . Oni sa nás zľakli asi viac ako my ich .

Cestou míňame studničku s pitnou vodou . V spojení s tými farebnými stromami a popadanými lístím to tu vypadá ako v rozprávke . Od chaty to je už len na skok na hrad . Počas sezóny je chata zvyčajne v prevádzke a poskytuje občerstvenie

Hradnou bránou vstupuje do hradu . Víta nás rytier z dreva . Na informačnej tabuli čítame že hrad dali pravdepodobne postaviť Bebekovci predstavitelia šľachty na Gemeri. Prvá písomná zmienka je z roku 1 271. Tabuľu sme čítali jasné , že až cestou dole , hore sme veď mali naponáhlo 😁

Kedže nie sme na hrade prvý krát hneď máme namierené na miesto s výhľadom na dedinu Muráň.

Prišli sme sem tesne . No východ slnka nebol dokonalý ale aj takto to stálo za to .

Zrúcanina sa na nachádza na vrchu Cigánka .

K tomuto názvu sa viaže  povesť : podľa , ktorej sa hradný kapitán  zaľúbil do cigánky , ktorú si vzal sa ženu . No ona si nevedela odvyknúť od predošlého života a vždy , keď nebol muž doma , zavolala si na hrad svoju rodinu . Preobliekala sa cigánsky šiat , nakládla oheň a po cigánsky piekla a zabávala  sa. Kapitán sa po čase o tom dozvedel a raz jej povedal , že odchádza a vráti sa neskoro večer . No on neodišiel a schoval sa na hrade . Ženu prichytil pri čine a zato ju zhodil zo skaly . Od vtedy má skala názov Cigánka.

Vedel/a si o tom že hrad Muráň je tretí najvyšší hrad na Slovensku  ?

Na rozsiahlom nádvorí stálo niekoľko budov. Zopár z nich sa zachovalo do dnes , ako napr. Séčiovský (hlavný) palác , pred ktorým sa nachádzajú dve postavičky , ďalej kaplnka , väznica , hradná studňa ...

Na nádvorí je urobené sedenie a menší altánok. Hrad je momentálne v rekonštrukcii.

Okrem výhľadu na dedinu Muráň sa ti  na opačnej strane naskytne výhľad na Kráľovu hoľu .

Trocha vymrznutý sa vraciam dole .

PS:  nezabudni sa zastaviť v dedine na ich legendárne muránske buchty .

NAŠE TIPY :
  • Maj so sebou náhradné oblečenie

• Dostatok tekutín

• Výlet si môžeš spojiť ešte napr. s prechádzkou na Sysľovisko alebo pozrieť Chmarošský viadukt a dať si kávičku v Depo Cafe

ZAUJÍMAVOSTI:

Hrad Muráň je tretí najvyššie položený hrad na Slovesku.

MURÁNSKA PLANINA

HRAD MURÁŇ

Ak máš dotaz ohľadne výletu kontaktuj nás radi ti poradíme 😊