nízke Tatry

kráľova hoľa 1 946 m.n.m.

• Oblasť: NízkeTatry
  • Typ: Horská túra
  • Náročnosť: náročnejšia
  • Dĺžka trasy: 5:15 h (11,8 km)
  • Trasa: Šumiac - Horská chata Kráľova hoľa - Kráľova hoľa a späť
  • Stúpanie: 1 071 m
  • Klesanie:  1 071 m

Uvedený čas je orientačný , tvoj výstup môže trvať kratšie alebo aj dlhšie kvôli aktuálnym podmienkam .

Kralova Hola

Začíname z obce Šumiac , auto zaparkujeme na malom námestíčku oproti Šumiackej izbe . Prejedeme nakoniec obci a zahneme doľava . Trasa začína hneď lesnou cestičkou . Táto časť lesom je zdĺhavá a náročnejšia - ideš prudko hore .

My máme nazačiatku všelijaké počasie , husto sneží ale predpoveď dávala vyjasnenie . Tak sme zvedaví či to vyjde .Cestou sa nachádzajú informačné tabuľky . Ideme po modrom 🟦 značení .

Zamrznutý vrch pri vysielači na Kralovej Holi
Prvú zástavku  máme pri Horskej chate pod Kráľovou hoľou , ktorá je asi v polovici cesty .
Ponúka občerstvenie, niečo pod zub a tiež možnosť prenocovaniaBudova bola pôvodne garážou pre ratrak obsluhujúci vysielač na Kráľovej holi. V roku 2015 sa začala budova rekonštruovať a dnes je z nej horská chata.  Pokračujeme ďalej lesnou cestou .

Prichádzame nad pásmo lesa , kde sa nám už pomaly ukazuje slniečko , žeby nám to počasie predsa vyšlo😁 , natešení pridávame do kroku . No najprv si dáme ďalšiu vrstvu oblečenia , začína nám fúkať .

Čo krok to prepad do snehu , cesta asi nebude taká jednoduchá . Zopár ľudí išlo pred nami , no ich stopy vietor zafúkal . Čím sa dostávame vyššie tým nám vietor silnie.

Miestami mi mám pocit , že cúvam .  Dva kroky vpred a jeden vzad 😂. No ten pohľad na odkrývajúci sa vysielač ma poháňa vpred. No po chvíli je tomu inak .

Ladove kralovstvo Kralova Hola vysielač

Zima ako v ruskom filme by som povedala , silný nárazový vietor z ľavej strany , ktorý ma bičuje , robí v mojej hlave myšlienky tipu  :  kašlem na to poďme dole 🤨  Stehno už mám biele z odfúkaného zľadovateného snehu , no Erik to nevzdáva a podáva mi jeho mikinu , ktorú si dávam ako sukňu 😁 . Svoj účel splnila , je mi teplejšie , tak teda pokračujeme  ďalej .

No po chvíli prišiel  ďalší gól hľadanie náhradných bateriek do foťáka a následné zistenie , že sme ich zabudli doma . Výborne teda  ....  Takže väčšina fotiek bude z mobilu .

Pohlad na Kralovu Holu

Kráľova hoľa je najvyšší vrch Kráľovohoľských Tatier, východnej časti Nízkych Tatier.  Je opradená povesťami. Patrí k najnavštevovanejším vrchom Nízkych Tatier. Tesne pod jej vrchom je trasa už trocha zľadovatená , takže nezabudni si zobrať nesmeky so sebou . Vysielač nám robí závetrie , čomu som veľmi rada . Môžem sa kochať týmto ľadovým kráľovstvom . Vysielač je celý biely , krása . Núdzová miestnosť je zatvorená . Erik sa ide pozrieť na opačnú stranu ku označníku , no ja zatiaľ počkáme na opačnej strane . Pri označnáku fučí ešte viac, nie je ani vidieť čo  značky .  Erik spraví zopár fotiek a zamrznutý sa vracia za mnou . Na chvíľu sa nám odhalili Vysoké Tatry  .

Za dobrého počasia môžeš vidieť Spiš , Liptov aj Horehronie .

Na vrchole je križovatka viacerých turistických trás a vedie ním i Cesta hrdinov SNP.

Hore sa dlho nezdržíme a svižným tempom ideme späť dole . Tu sa nám už ukazuje aj okolie  , krásne vidíme Horehronie , Telgárt aj Šumiac z kadiaľ sme prišli .

NAŠE TIPY :
  •  AJ v zime si zober opaľovací krém ak nechceš skončiť ako paradajka 🍅
  •   V zime odporúčame mať so sebou aj mačky alebo nesmeky ( ak by si mal/a cestu zľadovatenú )

ZAUÍMAVOSTI :

Z Kráľovej holi boli pozorované rumunské  Apusenské vrchy pri vzdialenosti vyše 300 km.

Rumunské Apusenské vrchy boli prvýkrát pozorované z nášho územia, zároveň sa jedná o prvé slovenské pokorenie hranice 300 kilometrov a to nie len na Slovensku, ale zrejme v rámci celej strednej Európy.

Je to slovenský rekord tzn. najvzdialenejšie pozorovanie z územia Slovenska.

nízke tatry

Kráľova hoľa 1946 m.n.m

Ak máš dotaz ohľadne výletu kontaktuj nás radi ti poradíme :)