malá fatra

Kľak 1 351,6 m n. m

+ noc na útulni Javorina a Kľacký vodopád

• Oblasť: Malá Fatra
  • Typ: horská tura s nocovaním na útulni
  • Náročnosť:  menej náročnejšia
  • Dĺžka trasy: 4:40 h (12,2 km)
  • Trasa:  Fačkovské sedlo- Pod skalou - Kľak - Útulňa Javorina - Kľacký vodopád
  • Stúpanie:  875 m
  • Klesanie:   875 m

Uvedený čas je orientačný , tvoj výstup môže trvať kratšie alebo aj dlhšie kvôli aktuálnym podmienkam .

Výhľad z Baranca - Západné Tatry

Naša trasa začína z Fačkovského sedla . Nachádza sa tu platené parkovisko .  Prvé kroky idú popri oplotku , kde sa nachádzajú srnky . Po pár minútach sa dostaneme k prvému označníku . Z tadiaľto pokračujeme po žltej 🟨značke . Už lesíkom a strmším chodníkom . Je to frekventovaná časť . Takže je lepšie ísť cez týždeň alebo ako my pozdejšie . My máme v pláne prenocovanie na útulni Javorina  a k tomu západ slnka na Kľaku .

Prvé výhľady sa nám naskytnú na Reváni .  Skalnatý Kľak už vidíme v plnej kráse . Na druhej strane vidíme Fačkovské sedlo . Ďalej už nie je trasa strmá .  Míňame väčšinu ľudí ,ktorí schádzajú dole . Len začíname mať obavy , nejak sa nám zhlukujú oblaky .

Ulička medvedím cesnakom je krásna a voňavá. Tvorí krásnu alej .

Dostávame sa k miestu , kde v minulosti stála malá útuľna , je to hneď pri označníku tesne pred vrchom Kľak. Tu vieš ísť buď rovno na vrch alebo odbočíš do prava ako my . Pokračujeme po zelenej 🟩značke.

My najprv ideme pozrieť utulňu a Kľacký vodopád. Útulňa Javorina je malá chatka skrytá v lese . Nie je vyznačená na trase dostaneš sa sem asi za 20 minút .

Útulňa je drevená s plechovou strechou . Vnútri je malá chodbička s rebríkom do podkrovia na pravej strane , kde sa v pohode vyspí 10 ľudí, možno aj viac ak treba. Z chodbičky prejdeme do ďalšej miestnosti . Tu sú dve poschodové postele ,stôl s lavicami a piecka. Vnútri nájdeš pílky aj sekery a nejaké drevo .

Nezabudni na pravidlo , útulňu zanechaj čistú ak máš dosť času môžeš aj nejaké drevo nachystať .

Vonka je ohnisko s malým posedením a wc je proste vonka 😁 Pitná voda je neďaleko .

Od útulne zbehneme ešte dole k vodopádu .  Nachádza sa v nadmorskej výške 990 m. Voda Kľackého vodopádu padá z výšky 30 metrov.

Kľacký vodopád bol v roku 1996 ako jeden z piatich na Slovensku vyhlásený za národnú prírodnú pamiatku. Predmetom ochrany je vodopád dotvorený kaskádami a obrími hrncami, ako aj zachovalé pralesové porasty s bohatou a vzácnou flórou.

Je to krátka prechádzka dole lesom , hore sa pôjde horšie . Treba si dávať pozor , je tam veľa pobadaného lístia a teda nevieš , kde stúpiš , či tam nie je jama alebo voda. Hlavne , keď chceš ísť bližšie k vodopádu.

Dlho sa tu nezdržíme a ideme hore na Kľak dúfajúc , že bude krásny západ slnka . No  zastihne nás menšia prehánka , tak uvidíme.

Hore je už zopár ľudí . Prišli sme skôr ako sme mysleli , cesta od vodopádu nám trvala kratšie . V diaľke vidíme oblak , z ktorého nám spŕchlo .

Na vrchole je osadený oceľový dvojkríž a kruhový panoramatický smerovník, ktorý ti uľahčí orientáciu v okolí. Kríž patrí medzi populárny fotopoint na instagrame.

Západ slnka bol no dúfali sme , že to bude o niečo epickejšie . Tak teda sa ešte rozhodujeme  či pôjdeme aj na východ slnka .

Vráti sa späť do útulne . Nie sme tu sami , pri ohnisku sedí partia Čechov , ktorí si obsadili dolné miesta na spanie a my teda ideme hore . Hore budeme s dvoma dievčatami , ktoré sa chystajú na východ . Tak teda sme sa aj my rozhodli , že ideme , keďže budík bude zvoniť  😁

Nikto z nás dlho neponocoval ,takže noc bola kľudná .

Výhľad z Baranca - Západné Tatry

Skorí ranný budík , neznel nič moc . No vstali sme , rýchlo sme sa pobalili a išli .  Česi ostali spať . Ideme len my dvaja a tie dve baby . Pridáme do tempa aby sme stihli .

Na vrchu už boli ľudia . Našli sme si svoje miestečko a počkali na tú krásu ❤️

Nebo žiarilo farbami , odmena ako sa patrí . Užívame si túto chvíľu . Spravíme nejaké fotky a videá a z vrchu odchádzame medzi poslednými .

No krása  .

Dole sme rýchlo a doma už na obed 😁

ZAUJÍMAVOSTI :

Nachádza sa tu útulňa Javorina .

NAŠE TIPY :
  • Maj so sebou náhradné oblečenie

• Čelovka

• Spacák

• Dostatok tekutín

• V zime odporúčame mať so sebou aj mačky alebo nesmeky

( ak by si mal/a cestu zľadovatenú )

malá fatra

Kľak

Ak máš dotaz ohľadne výletu kontaktuj nás radi ti poradíme :)